Dinsdag mocht ik fotograferen bij een klantenseminar van het bedrijf ClubPlanner (fitness software, managementsysteem en online ledenadministratie tool) . Zij hadden dit event georganiseerd voor hun klanten. Uit alle hoeken van het land kwamen clubeigenaren en andere geïnteresseerden aan in de Tolhuistuin in Amsterdam voor inspirerende talks, goed verzorgde koffie & lunch en te netwerken.
Aan mij de schone taak om dit documentair vast te leggen. Er werd gelachen, gediscussieerd, noestig gesproken & ijverig geluisterd. En natuurlijk lekker gegeten en gedronken. (goed timen op welk moment je de foto maakt dus, want "eetfoto's" zijn snel oncharmant)
Ik vind dit soort shoots ontzettend leuk om te doen. Het observeren van mensen, wachten op mooie momenten. Het voorspellen ervan. Onzichtbaar (of een poging tot) met mijn camera tussen de mensen staan, kijken, zoeken naar een mooie compostie, mooie lichtval, mooi moment...
Het licht was, hoe zullen we dat zeggen... een uitdaging. Weinig licht, grote verschillen in licht in de ruimte, tegenlicht, warm kunstlicht binnen, koud winters daglicht van buiten... En flitsen: ja dat was niet toegestaan.
Op zoek naar shots waarin het allemaal wél werkt, een mooie uitdaging en goed gelukt, vind ik zelf :)
Wat ik ook altijd leuk leuk vind, is gelaagdheid in een foto. "Laagjes" voor en achter het onderwerp. Ik werk dan met een korte scherptediepte, een lage F-waarde dus. ( Voor wie het wil weten: Mijn favoriete objectief: 55mm F1.8 sony Art Zeiss )
Bij een publiek dat stil zit, aandachtig luistert naar de spreker: dan zijn de omstandigheden perfect om lekker te spelen met al het bovenstaande.
Zo'n dame in een (overwegend) rode jurk is opeens een kado wanneer ze begint te lachen.
Over de kleur rood kan ik ook nog wel een blog schrijven, sommige cursisten hebben mij hier al eens over horen "klagen".
Momentjes buiten het échte moment om vind ik grappig: zoals hier de dames die even een onderonsje hebben. En laten we ook de details niet vergeten, want die zijn er zeker ook op zo'n dag! ClubPlanner verzorgt de events altijd ontzettend goed, met pennen en blocnotes binnen handbereik. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt, want er wordt veel informatie gegeven.
Ook ik als ondernemer heb weer wat bijgeleerd over klanttevredenheid, customer journey & customer success. Geen handen over voor een blocnote, maar in mijn hoofd aantekeningen gemaakt: een mooie bijvangst van deze klus :)
Voor ClubPlanner heb ik vaker klussen gedaan en het is altijd fijn om met marketing manager Marloes te werken. Ze is heel duidelijk in wat ze verwacht en geeft me tegelijkertijd de vrijheid en het vertrouwen om te doen waar ik goed in ben. Marloes zelf houdt niet erg van op de foto gaan en is de hele dag door van hot naar her aan het rennen. Voor mij een extra leuke uitdaging om haar tóch te kunnen vangen .
Aan het eind van de dag is er traditiegetrouw een quiz waarbij de felbegeerde wisselbeker gewonnen kan worden. Met humor en fanatisme wordt dit spel gespeeld, wat voor mij ook weer leuke momenten zijn om te fotograferen.
Nog even borrelen en mijn shoot zit er op. Terug naar Alkmaar, moe maar voldaan tussen de forensen in de trein.
Weetje, eigenlijk heeft zo'n event heel veel overeenkomst met een bruiloft: eten, drinken, allerlei emoties, belangrijke momenten, sprekers, stukjes. Én liefde: mijn liefde voor het licht in al haar uitdagende facetten.
Ik miste alleen de taart ;)